Indítórelé rendszerek: huzalozás, áramköri logika és hibaelemzés

nov. 02 2025
Forrás: DiGi-Electronics
Böngészés: 667

Az indítórelé egy kis kapcsoló, amely szabályozza az akkumulátor töltöttségét az indítórendszerhez, hogy a motor foroghasson. A gyújtáskapcsolóval vagy az ECU-val működik, és segít megvédeni a vezetékeket, csökkenteni a feszültségveszteséget és javítani az indítási megbízhatóságot. Ez a cikk részletesen elmagyarázza az indítórelé működését, annak kivezetését, vezetékeit, típusait, tüneteit, tesztelését, karbantartását és telepítését.

Figure 1. Starter Relay

Indítórelé áttekintése

Az indítórelé egy alacsony áramú, gyors működésű elektromechanikus kapcsoló, amely tiszta, olvasztott akkumulátortáplálást juttat az indítómágnesszelep S-csatlakozójához. Amikor a kulcsot START állásba fordítja, vagy megnyom egy indítógombot, az ECU feszültség alá helyezi a relétekercset, a mágneses mező becsukja az érintkezőket, és a mágnesszelep bekapcsol, így az indítómotor foroghat. A gyújtáskapcsoló áramának kiürítésével a relé csökkenti a feszültségesést a hosszú kábelköteg-futások során, korlátozza az ívképződést, és lehetővé teszi az ECU számára, hogy kikényszerítse a reteszeléseket. A legtöbb autó a relé a motortér biztosítékában/relédobozában található a szervizelhetőség érdekében; motorkerékpárok, ATV-k és sok teherautó az akkumulátor közelében szereli fel, hogy lerövidítse az utakat és csökkentse a veszteségeket. A minőségi egységek elnyomást (dióda/ellenállás) adnak a tekercs visszarepülésének megszelídítéséhez és az ECU-k védelméhez. 

Indítórelé kivezetés és anatómia

Figure 2. Starter Relay Pinout and Anatomy

NévFunkcióTipikus vezetékMegjegyzések / Hová megy
85Tekercs terminálA relétekercs egyik oldalaIndítsa el a vezérlést ECU-ról/gyújtásról vagy földrőlA polaritás számít, ha egy dióda belül van (85 = –, 86 = +).
86Tekercs terminálA relétekercs másik oldalaFöldelés vagy indítás vezérléseAz ECU magas (+12 V) vagy alacsony oldali (föld) meghajtásra képes.
30Közös hírcsatornaBiztosítékkal ellátott B+ akkumulátorbólNehezebb nyomtáv, legrövidebb gyakorlati menetHasználjon dedikált biztosítékot; tartsa alacsonyan az ellenállást/feszültségesést.
87NINCS kimenetB+ ki, amikor a tekercs feszültség alá kerülA mágnesszelep S-termináljának indításáhozMágnesszelep bekapcsolást hordoz; biztosítsa a szilárd krimpelést/terminált.
87aNC kimenet (5 tűs)30-hoz csatlakoztatva, ha a tekercs nincs feszültség alattRitka a rajtpályákonÁltalában nem használt; szigetelje, ha van.

Indító relé indítási sorrendje

Figure 3. Starter Relay Start Sequence

Az indítási kérés során az ECU ellenőrzi a reteszeléseket (indításgátló OK, parkolás/üres vagy tengelykapcsoló be, néha fék lenyomva). Ha a körülmények megfelelnek, az ECU vagy a gyújtáskapcsoló meghajtja a relétekercset (85/86). A mágneses mező bepattintja az armatúrát, összekapcsolja a 30→87-et, és tiszta, olvasztott B+-t juttat az indító mágnesszelep S-csatlakozójához. A mágnesszelep először a fogaskereket a lendkerék gyűrűs fogaskerekébe kapcsolja, majd bezárja a nagyáramú érintkezőket az indítómotor táplálásához. A modern rendszerek a terheléseket is eltolják, rövid időre lekapcsolják a HVAC/jégtelenítőket, hogy a buszfeszültség stabil maradjon, és figyelje a forgattyús időt, az akkumulátor feszültségét és a motor fordulatszámát. Amint elengedi a kulcsot, vagy az ECU önfenntartó égést észlel (hajtókar/CAM sebesség vagy MAP emelkedés révén), áramtalanítja a relét; A 30→87 kinyílik, a mágnesszelep kiesik, és a fogaskerék visszahúzódik. A Start/Stop változatok automatikusan megismétlik ezt a logikát, további védelmet nyújtva a forgó gyűrűs fogaskerék újbóli bekapcsolása ellen.

Indítórelé típusok

Mini ISO 4 tűs (SPST-NO)

Figure 4. Mini ISO 4-Pin (SPST-NO)

Ez a szokásos indítórelé mérete. Négy érintkezője van: 85 és 86 a tekercshez, 30 az akkumulátorhoz és 87 az indító mágnesszelep kimenetéhez. Amikor a tekercs áramot kap, a relé 30-87-et csatlakoztat. Válasszon egy 30–40 A körüli relét a forgatáshoz. Sok változat tartalmaz diódát vagy ellenállást a tekercsen; Ha egy dióda van benne, tartsa a 85-öt negatívnak, a 86-ot pedig pozitívnak, hogy ne zárja le a rövidet. Használjon rövid, vastag vezetékeket a 30-as és 87-es vezetékeken a feszültségesés korlátozására.

Mini ISO 5 tűs (SPDT: 87 és 87a)

Figure 5. Mini ISO 5-Pin (SPDT 87 and 87a)

Ez egy ötödik tűt ad hozzá, a 87a-t. Nyugalmi állapotban a 30 csatlakozik a 87a-hoz; feszültség alatt a 30 csatlakozik a 87-hez. Egyes kábelkötegek elvárják ezt a viselkedést. Győződjön meg arról, hogy az aljzat címkézése megegyezik a relé érintkezőivel. Ha nem használ 87a-t, takarja le, hogy ne érjen semmihez. A 87 és a 87a összekeverése elindulást okozhat.

Micro ISO 4 tűs (kompakt)

Figure 6. Micro ISO 4-Pin (Compact)

Kisebb relé szűk helyekre, például zsúfolt motorterekhez vagy motorsportokhoz. Ugyanazt a munkát végzi, mint a mini, de kisebb teste kevésbé könnyen bocsátja le a hőt. Ez azt jelenti, hogy a tényleges névleges áramerőssége magas hőmérsékleten csökkenhet. Ellenőrizze az adatlapon a hőmérséklet-csökkentési görbét, használjon zárt aljzatot, és tartsa a nagyáramú vezetékeket a lehető legrövidebben.

Zárt / IP-besorolású (motorháztető alatti, terepjáró, tengeri)

Figure 7. Sealed  IP-Rated

Ezek a relék úgy vannak kialakítva, hogy távol tartsák a vizet és a szennyeződést. Keresse az IP67 vagy jobb szabványt. A terminálok gyakran védőbevonattal rendelkeznek. Szerelje fel a relét úgy, hogy a csatlakozók lefelé nézzenek, hogy a nedvesség elfolyhasson. Adjon hozzá dielektromos zsírt a foglalatpengékhez, és használjon hőre zsugorodó toldásokat. Ez segít megelőzni a korróziót, amely gyenge vagy szakaszos forgatáshoz vezethet.

Szilárdtest (MOSFET típusú)

Figure 8. Solid-State (MOSFET Type)

Egyes modern rendszerek mozgó érintkezők helyett elektronikus reléket használnak. Nagyon kevés tekercsáramot vesznek fel, csendesen kapcsolnak és gyorsan reagálnak. Érzékenyek lehetnek a polaritásra, és kikapcsolt állapotban apró szivárgási áramot engedhetnek át. Válasszon induktív terhelésekre minősített egységeket, például indító mágnesszelepeket, beépített túlfeszültség-védelemmel, és győződjön meg arról, hogy a termikus kialakítás képes kezelni a forró körülményeket.

Az indítórelé használatának előnyei

Alacsonyabb feszültségesés

A relé az akkumulátor és a mágnesszelep közelében helyezkedik el, így az erős áramnak nem kell messzire utaznia. A rövidebb utak kevesebb feszültségveszteséget jelentenek a vezetékekben, ami segít az önindítónak megbízhatóbban forogni.

Védi a gyújtáskapcsolót

A gyújtáskapcsoló csak kis vezérlőáramot küld a relétekercsbe. A relé kezeli a nagyobb terhelést, idővel csökkenti a kapcsoló hőjét és kopását.

ECU biztonsági reteszek

Relé esetén az ECU engedélyezheti vagy blokkolhatja az indítást olyan feltételek alapján, mint a parkolás/üres vagy a tengelykapcsoló. Ez megakadályozza a nem szándékos forgatást, ha a körülmények nem biztonságosak.

Tisztább teljesítmény a mágnesszelephez

A relé biztosítékkal ellátott, közvetlen betáplálást biztosít a mágnesszelep S-csatlakozójához. A tiszta adagolás segíti a mágnesszelep szilárd behúzását, és csökkenti a csattogást.

Hosszabb alkatrész-élettartam

A nagy áram megfelelő érintkezőkkel történő kapcsolásával a relé csökkenti az ívképződést a kis kapcsolókban és csatlakozókban. Ez segít a vezetékek, a csatlakozók és a modulok hosszabb élettartamában.

Könnyebb diagnosztika

A relé egyértelmű vizsgálati pontokat ad: tekercs oldala (85/86) és érintkezési oldala (30/87). Ez gyorsabbá teszi a hajtókar nélküli problémák nyomon követését mérővel vagy tesztlámpával.

Modern funkciókkal működik

A relék megkönnyítik az olyan funkciók hozzáadását, mint a start/stop logika vagy a távindítási vezérlés. A tekercset az ECU hajthatja meg anélkül, hogy újra kellene tervezni a nagyáramú utat.

Szabványosított csomagolás

A szokásos ISO mini és mikro lábnyomok illeszkednek a széles körben elérhető aljzatokhoz. Ez megkönnyíti az alkatrészek beszerzését és felgyorsítja a cserét.

Jobb zajszabályozás

Sok relé tartalmaz egy diódát vagy ellenállást a tekercsen. Ez korlátozza a feszültségcsúcsokat, amikor a tekercs kikapcsol, és segít megvédeni az érzékeny elektronikát.

Indító relé vs indító mágnesszelep

Funkció / SzempontIndító reléIndító mágnesszelep
AlapszerepElektromos vezérlőkapcsolóElektromechanikus hajtómű az önindítón
Fő funkcióAz akkumulátor tápellátását a mágnesszelephez irányítja tekercs + érintkezők segítségévelA fogaskerék hajtóművét a lendkerékbe tolja, és a motort az akkumulátorhoz csatlakoztatja
Aktuális kezelésAlacsony és közepes áramerősség (vezérlőoldal)Nagyon nagy áramerősség (motoroldal)
Tipikus helyBiztosíték/relé doboz vagy akkumulátor közelébenIndítómotorra szerelve
Belső alkatrészekTekercs, armatúra, rugó, érintkezőkészletTekercs, dugattyú, visszatérő rugó, nagyáramú érintkezők
Mechanikai működésNincs mechanikus mozgás az érintkező zárásán túlLendkerékbe helyezi a fogaskereket indítás előtt
Kábelezési csatlakozók85/86 (tekercs), 30 (tápellátás), 87 (kikapcsolás)"S" terminál (jel), "M" és "B" nagyáramú oszlopok
Gyakori zaj működés közbenEnyhe kattanásHallható szilárd csattanás vagy dübörgés
Hiba viselkedéseKattanhat, de nem küldhet áramkimaradást (égett érintkezők vagy feszültségesés)Bekapcsolhat egy dübörgővel, de nem hajtókarral (beragadt dugattyú vagy égett motorérintkezők)
A Start Circuit fontosságaSzabályozza, hogy mikor áram áramlik a mágnesszelephezVéghajtás csatlakoztatása az indítómotorhoz
Szerep a Power PathVezérlőoldali kapcsolásKözvetlen áramellátás a motor tekercseihez
HőhatásMérsékelt, védett helyMagas hőség, a motor és a lendkerék közelében
SzervizelhetőségEgyszerű és könnyen cserélhetőSok járműben el kell távolítani az önindítót
Tipikus tekercsfeszültség12 V vagy 24 V12 V vagy 24 V
Tervezési célA gyújtáskapcsoló védelme és a biztonságos indítási logika kezeléseKapcsolja be az indítómotort, és vigye át a hajtómű mozgását a lendkerékre

Az indítórelé meghibásodásának tünetei

• Nincs hajtókar és nincs kattanás - A relétekercs nem működik. Ennek oka lehet egy törött tekercs, hiányzó áram vagy földelés a 85/86-os érintkezőknél, vagy egy ECU biztonsági zár, például a parkolás/üres, vagy a tengelykapcsoló kapcsoló, amely nem engedi az indítási jelet.

• Egyetlen kattintás, de hajtókar nélkül - A relé kattan, de az áram nem jut át a 87-es érintkezőig. Ez gyakran akkor fordul elő, ha a relé érintkezők elhasználódtak, kilyukadtak vagy megégtek. Ezt okozhatja az akkumulátor gyenge feszültsége vagy a relé aljzatának korróziója is.

• Szakaszos indítás - A motor néha forog, néha nem. A hő gyengítheti a relétekercseket, a laza kapcsok pedig megszakíthatják az érintkezést. A relédoboz belsejében lévő nedvesség vagy szennyeződés szintén lelassíthatja vagy blokkolhatja a relé mozgását.

• Gyors kattanás vagy zümmögés - A relé gyorsan behúzódik és kiesik. Ez általában alacsony rendszerfeszültséget vagy nagy ellenállású csatlakozást jelent az akkumulátorkábelekben vagy a földelésben. A relé nem tud elég sokáig feszültség alatt maradni ahhoz, hogy állandó energiát küldjön.

• Csak a relé vagy a biztosítékdoboz megérintése után indul el - A relé ragadós armatúrája vagy a gyenge belső rugó reagálhat a megérintésre. Ez a meghibásodott relé figyelmeztető jele, és nem szabad javításként kezelni.

Indítórelé gyors teszt útmutató

TünetGyors következő ellenőrzés
Nincs kattanás, nincs hajtókarHasználjon multimétert a 85/86-os érintkezőkön a START alatt. Erősítse meg a 12 V-ot és a jó földelést. Ha van áram, de nincs válasz, ohm ellenőrizze a relé tekercs folytonosságát. Ha nincs áram, kövesse vissza a gyújtáskapcsolót, az ECU-t vagy a biztonsági kapcsolókat.
Egyetlen kattintás, hajtókar nélkülMérje meg a feszültséget a 87-es érintkezőnél forgatás közben. Ha a feszültség erősen csökken, ellenőrizze, hogy nincsenek-e megégett reléérintkezők vagy korrodált kapcsok. Ha a feszültség jó 87-nél, haladjon előre, és tesztelje a mágnesszelep S-csatlakozóját az indítónál.
Gyors kattanás a relébőlTesztelje az akkumulátort, és ellenőrizze a feszültség stabilitását. Mérje meg a feszültségesést az akkumulátor negatív alvázától és az alváztól a motorblokkig forgattyúzás közben. Tisztítsa meg vagy húzza meg a gyenge földelési csatlakozásokat.
Szakaszos indításHajtson végre egy ingadozási tesztet a relén és az aljzaton, miközben a kulcsot START állásba fordítja. Ellenőrizze az aljzat kapcsait, hogy nincsenek-e laza tapadások vagy hő okozta elszíneződések. Ellenőrizze, hogy nincs-e nedvesség a relédobozban.
Click + lámpák halványak, de nincs hajtókarMérje meg a feszültségesést a 30→87-es érintkezőkön forgatás közben. Ha a csökkenés magas, cserélje ki a relét. Ha normális, ellenőrizze az indítómotor áramfelvételét, és ellenőrizze az akkumulátor kábeleit, hogy nincsenek-e rejtett korróziók.

Indítórelé karbantartási tippek

• Tartsa egészségesen az akkumulátort - A gyenge akkumulátor alacsony feszültséget okoz forgatás közben. Ez a relé csevegését okozza, és idővel megégetheti az érintkezőket. Rendszeresen ellenőrizze az akkumulátor töltöttségi állapotát, és tisztítsa meg a csatlakozókat a feszültségveszteség elkerülése érdekében.

• Erős talaj fenntartása - A rossz földelés az indítási problémák gyakori oka. Tisztítsa meg és húzza meg az akkumulátor és az alváz és a motor földelő hevedereit. Távolítsa el a festéket vagy a rozsdát a földi fülek alatt, hogy a fém érintkezzen a fémmel.

• Szabályozza a nedvességet - Víz- és korróziókárosító relék és aljzatok. Győződjön meg arról, hogy a biztosíték és a relédoboz fedele megfelelően tömít. Ne mossa nyomás alatt közvetlenül a relédobozt. Nedves területeken használjon tömített reléket és aljzatokat a jobb védelem érdekében.

• Csökkentse a hőhatást - A magas hő gyengíti a relé tekercseit és érintkezőit. Ha lehetséges, tartsa távol a relét a kipufogóutaktól és a hőforrásoktól. Ha a hely engedi, telepítsen alapvető hővédőt a megbízhatóság javítása érdekében.

• Javítsa meg a gyenge csatlakozókat korán - Ha a relé aljzata megbarnult műanyagot, laza kapocsmarkolatot vagy zöld korróziót mutat, cserélje ki a kapcsokat, ne csak a relét. A rossz csatlakozások növelik az ellenállást és túlmelegedést okoznak.

• Évente egyszer ellenőrizze a feszültségesést - Egy egyszerű feszültségesési teszt indítás közben feltárhatja a relé áramkör vagy az akkumulátorkábelek növekvő ellenállását. Ennek korai felismerése megakadályozza a későbbi indítás nélküli problémákat.

Indítórelé csere és telepítési útmutató 

Első a biztonság

Munka előtt válassza le az akkumulátor negatív (-) pólusát a rövidzárlat elkerülése érdekében. Ha a jármű ECU-vezérlésű rendszereket használ, várjon legalább egy percet, amíg a modulok kikapcsolnak, mielőtt hozzáérne a reléhez.

Keresse meg az indítórelé

Keresse meg az indítórelét a motortér biztosítékdobozában vagy az akkumulátor közelében. Ellenőrizze a biztosítékdoboz diagramját vagy a használati útmutatót. A járműtől függően START, FORGATTYÚ vagy GYÚJTÁSI RELÉ felirattal lehet ellátva.

Csere előtt ellenőrizze

A relé eltávolítása előtt ellenőrizze, hogy az aljzat nincs-e laza, égett vagy korrodált csatlakozó. Ellenőrizze, hogy az akkumulátor megfelelő-e, az indítóbiztosíték sértetlen-e, és a vezetékek nem sérültek-e. A relé cseréje a vezetékezési problémák megoldása nélkül nem oldja meg az indítás nélküli problémát.

Távolítsa el a régi relét

Húzza ki a relét egyenesen a foglalatból, szilárd fogással. Kerülje a túlzott csavarást, mert ez meglazíthatja a foglalatlapátokat. Ha elakadt, óvatosan feszítse fel egy műanyag szerszámmal.

Készítse elő az új relét

Illessze össze az új relét a tűelrendezés, a tekercs feszültsége (12 V vagy 24 V) és az érintkező névleges értéke (a legtöbb autó esetében legalább 30 A). Ha beépített diódával rendelkezik, jegyezze fel a helyes polaritást, hogy ne zárja rövidre a telepítést.

Telepítse megfelelően a relét

Tolja be teljesen a relét a foglalatba, amíg szilárdan nem illeszkedik. Tartsa a csapokat egy vonalban, hogy elkerülje a kapcsok szétterülését. Ha a relé diódával rendelkezik, csatlakoztassa a 86-os érintkezőt a pozitívhoz, a 85-ös érintkezőt pedig a földhöz.

Csatlakoztassa újra az áramellátást és tesztelje

Csatlakoztassa újra az akkumulátort, és indítsa be a motort a relé működésének teszteléséhez. Hallgassa meg a tiszta relé kattanását, és ellenőrizze, hogy az önindító megfelelően kapcsol-e. Ha még mindig nem forog, ellenőrizze a feszültséget a 30., 87., 85. és 86. érintkezőn a START alatt.

Végső ellenőrzések

Biztosítsa a vezetékeket hőtől és mozgó alkatrészektől távol. Cserélje ki a repedt relédoboz fedelét, hogy távol tartsa a nedvességet. Vigyen fel enyhe dielektromos zsírt az aljzat köré a korrózióvédelem érdekében zord környezetben.

Következtetés

Az indítórelé fő szerepet játszik az indítórendszer tiszta áramellátásában és az egyéb elektromos alkatrészek védelmében. Ha ismeri, hogyan működik, hogyan lehet észrevenni a hibajeleket, és hogyan kell tesztelni vagy cserélni, az segít megőrizni az indítórendszer megbízhatóságát. Megfelelő huzalozással, tiszta csatlakozásokkal és megfelelő akkumulátor-ápolással az indítórelé sokáig tarthat.

Gyakran ismételt kérdések [GYIK]

1. kérdés. Egy rossz indítórelé lemerítheti az akkumulátort?

Igen. Ha a relé beragad vagy áramot szivárog, akkor lassan lemerítheti az akkumulátort, még akkor is, ha a motor le van állítva.

2. kérdés. Mennyi ideig tart egy indító relé?

A legtöbb indítórelé 5-10 évig tart, de a hő, a rezgés és a gyenge akkumulátorok lerövidíthetik élettartamukat.

3. kérdés. Meghibásodhat egy indítórelé szakaszosan?

Igen. Az elhasználódott vagy égett reléérintkezők néha működhetnek, máskor pedig meghibásodhatnak, ami véletlenszerű indítási problémákat okozhat.

4. negyedév. Biztonságos megkerülni az indítórelét?

Csak rövid tesztelésre. A megkerülés közvetlenül az önindítóhoz továbbítja az áramot, és letiltja a biztonsági reteszeléseket.

5. kérdés. A dízelmotorok különböző indítóreléket használnak?

A dízelmotorok hasonló reléket használnak, de a nagyobb indítómotorok miatt gyakran nagyobb áramerősséggel.

6. kérdés. Az időjárás befolyásolja az indítórelé megbízhatóságát?

Igen. A nedvesség korróziót okoz, a szélsőséges hő vagy hideg pedig idővel gyengíti a relé teljesítményét.